خانه > مقاله > احمدی نژاد: دولت تعهدی نداده است و بدهكار هم نیست

احمدی نژاد: دولت تعهدی نداده است و بدهكار هم نیست

درحالیکه دستگاههای ذیربط از عدم پرداختِ معوقه های دولت گله کرده و شواهد دالِ بر عدم پرداختِ بدهی های خود به بانکها و تامین اجتماعی می باشد، محمود احمدی‌نژاد در اولین کنفرانس خبری سال جدید مدعی شد «دولت به جایی بدهی ندارد یعنی كاری نكرده است كه بدهی ایجاد كند. وقتی گفته می‌شود كه دولت بدهی دارد یعنی از جایی قرض گرفته و پس نداده است، در حالی كه اینطور نبوده و اینها تعهداتی است كه دیگران برای دولت ایجاد كرده‌اند. «

به گزارش ایسنا، رئیس دولت در اولین کنفرانس خبری خود در سال جدید، که با حضور حدود سیصد خبرنگار برگزار شد، پیرامون بدهی های دولت به مراکز مختلفی از جمله تامین اجتماعی و بانکها گفت: «دولت تعهدی نداده است و بدهكار هم نیست.»

هیچ کدام از این اعداد درست نیست
دراینجا خبرنگار ایلنا به مبلغ بیست هزار میلیارد اشاره كرد كه احمدی‌نژاد گفت: هیچ كدام از این اعداد درست نیست و دولت هیچ بدهی ندارد. اینها تعهدی است كه به دوش دولت گذاشته‌اند و دولت هم هر موقع پول داشت، این تعهد را می‌دهد. عده‌ای می‌روند لابی و رایزنی می‌كنند و بر دوش دولت تعهدی می‌گذارند، ولی به هر حال هر چقدر متعهد باشیم پرداخت خواهیم كرد.

ادعای رئیس دولت در حالیست که چندی پیش مخبر کمیسیون اقتصادی مجلس اعلام کرد «دستگاه‌های دولتی و خود دولت از بدهکاران اصلی بانک‌ها هستند… دستگاه‌های دولتی وام های کلانی را دریافت کرده اما آن را پرداخت نکرده‌اند و این عدم پرداخت باعث شده است که ۶ درصد جریمه‌های بانکی از جیب دولت پرداخت شود. عدم پرداخت معوقات بانکی توسط دستگاه‌های دولتی و همچنین بدهی‌های دانه‌درشت‌های بخش خصوصی وضعیت نامناسبی را برای بانک‌ها رقم زده است، زیرا مطالبات بانک‌ها از این بدهکاران ارقام بالای ۱۰۰ میلیارد تومانی را تشکیل می‌دهد که در واقع باید گفت پرونده یک بدهکار دانه‌درشت به اندازه یک میلیون پرونده بدهکار خرد است و رسیدگی به چنین پرونده‌هایی سخت است.

در ادامه این نشست، رئیس دولت درباره زمان انتشار لیست مفسدین اقتصادی گفت: من اواخر سال گذشته به رییس قوه قضاییه نامه‌ای نوشتم و در آن ٢۵۰ نفر كه در بخش‌های مختلف از جمله زمین و موارد دیگر خارج از قوانین كاری كرده‌اند، را معرفی كردم و در مورد این افراد درخواست رسیدگی قضایی داشتم. البته بسیار یا بعضی از آنها دارای پرونده‌هایی بودند كه دولت قبلا از آنها شكایت كرده بود، ولی دوره رسیدگی این پرونده‌ها طولانی شده بود و در هر صورت ما منتظر رسیدگی رییس قوه قضاییه هستیم.

این در حالیست که دانه درشت های اصلی فساد و اختلاس و جعل و زد و بندهای کلان اقتصادی که وابستگان دولت و همچنین شبه دولتی های نزدیک به دستگاه احمدی نژاد هستند، کماکان از رسیدگی و پاسخ گویی مصون مانده اند.

دو و نیم میلیون شغل ایجاد می کنیم
در ادامه این کنفرانس، احمدی نژاد کمافی السابق ادعا کرد «امسال دو و نیم میلیون شغل ایجاد خواهیم كرد. این به معنای آن است كه بخش خدمات و صنعت باید فعال شود و ایجاد اشتغال به مفهوم ایجاد درآمد و تولید بیشتر است.

وی درباره‌ی میزان افزایش حقوق كارگران و كارمندان گفت: ما امسال طبق قانون بودجه شش درصد حقوق برای كارمندان داریم. البته فكر می‌كنم طی سال‌های اخیر افزایش حقوق‌ها خیلی خوب بوده است. ضمن این‌كه هدفمندی یارانه‌ها نیز در كنارش آمده است. البته ما راضی نیستیم و می‌خواهیم تك تك مردم ما در بهترین شرایط رفاهی باشند. به هر حال كاركنان دولت شش درصد و كارگران نه درصد افزایش حقوق داشته‌اند كه البته برای امسال هیچ چیزی كافی نیست و ما هم به دنبال بهترین رفاه‌ها برای مردم هستیم. تلاش ما این است كه میزان تورم كمتر از نه درصد شود.

ادعای رئیس دولت در این مونولوگ درحالیست که افزایش چشمگیرِ قیمت کالاها و خدمات در کشور به گونه ای صعود کرده است، که افزایش درآمدهای مورد ادعا، آنرا مورد پوشش قرار نمی دهد و ادعای دیگر وی پیرامون تورم «نه درصدی» دو روز بعد از گزارش بانک مرکزی اعلام می شود که گفته بود نرخ تورم در سالی که گذشت، به بیش از دوازده درصد رسیده است.

مردم در حساب و کتاب هایشان تغییراتی داده اند
احمدی نژاد تاکید کرد در سال جدید هدفمندی یارانه‌ها گسترش می‌یابد و اصلاح سیستم مالی و مالیاتی كشور و سیستم بانكی آغاز می‌شود.

وی درباره‌ی ابعاد دیگر هدفمندی یارانه‌ها گفت: در همین برنامه‌هایی كه اجرا شده است به نظر می‌رسد مردم در حساب و كتاب‌هایشان تغییراتی انجام داده‌اند و تخصیص منابع، مطلوب‌تر شده است، اما ما در ابتدای راه هستیم. آن بخش از هدفمندی یارانه‌ها كه مربوط به عدالت و مردم بود، انجام شد، اما تغییر در رفتارها باید به مرور انجام شود.

همه دنیا به دنبال توسعه روابط با ایران هستند
محمود احمدی‌نژاد در نشست خبری خود از رشد اقتصادی کشور خبر داد و در مورد افزایش قیمت‌ها در پی طرح تحول اقتصادی دولت، به مردم توصیه کرد با هم دعوا نکنند. وی اما در پاسخ به سوالی در رابطه با تحریم‌های اقتصادی ایران مدعی شد «تمام بازرگانان دنیا دنبال راهکاری هستند که روابط خود با ایران را توسعه دهند. هر کسی از ایران چشم پوشی کرد خودش ضرر می‌کند.»

وی ادامه داد «اگر از ملت ایران سوال شود كه چقدر متوجه تحریم‌ها شده‌اند، درصد كسانی كه فهمیده‌اند نزدیك به صفر است. حكایت تحریم حكایت پشه و درخت است كه پشه به درخت گفت محكم خود را نگه دار كه من می‌خواهم بپرم كه درخت در پاسخ گفت من اصلا نفهمیدم كی آمدی كه حالا می‌خواهی بروی. در عرصه سیاسی و تحریم شكست خورده‌اند و این كارهایشان مانند گرفتن یك نیشكان یا یك بوق است. «

این سخنان در حالی ایراد می‌شود که به دلیل گسترش تحریم‌‌های اقتصادی ایران و قطع همکای بانک‌های بین‌المللی با ایران، معاملات نفتی جمهوری اسلامی از جمله معاملات با کشورهای عمده و طرف تجاری ایران مانند هند دچار اختلال شده و بعنوان مثال دولت هند هفته گذشته مبلغ پرداختی بابت یکی از آخرین معاملات نفتی خود با ایران را پس از ماه‌ها سرانجام با واسطه یک بانک آلمانی پرداخت کرده است.

رئیس دولت همزمان با انتشار اخباری پیرامون افشای زد و بند میان ایران و آلمان، روابط دولت ایران با آلمان را مناسب توصیف کرد .

میزان کمک ما به مترو، پنج برابر قبلی ها بوده است
احمدی نژاد در ادامه این نشست خبری، در حالیکه هنوز مشکلات ایجاد شده بر سر راه مترو حل نشده و ماهها بودجه مترو را بلوکه نگاه داشته بود، مدعی گردید «کمك‌های دولت نهم و دهم به متروی تهران حدود پنج برابر كل كمك‌های دولت‌های قبلی است و این رقم ادامه پیدا خواهد كرد، یعنی هم كمك‌های نقدی و هم پنجاه درصد وام‌های خارجی كه متروی تهران برای ساخت تاسیسات می‌گیرد، دولت تقبل می‌كند كه ما فكر می‌كنیم این رقم بسیار بالا است. امیدوارم كسانی كه مترو را مدیریت می‌كنند در هزینه‌ها مدیریت كنند چون به نظر من با این پول‌ها بیشتر می‌شود كار كرد .

از کجا می دانید رکود هست، خریدهای نوروزی را ببینید
وی در پاسخ به اینکه «آیا ركود اقتصادی در فضای فعلی كشور را قبول دارید و چه تدابیری برای از بین بردن آن در نظر گرفته شده است»، مدعی شد «در كشوری كه سالی یك میلیون و دویست هزار واحد مسكونی ساخته می‌شود، صادرات غیرنفتی از هفت میلیارد دلار به سی میلیارد دلار رسیده، ورودی نیروی كار سالانه بیش از یك میلیون و دویست هزار نفر است، نرخ بیكاری رو به كاهش است، شاخص بورس با حجم معامله بسیار بالا روبرو است و سال گذشته بیش از هزار میلیارد تومان حجم معاملاتی داشته‌ایم از كجا متوجه می‌شوید این كشور دچار ركود است.

احمدی نژاد با ادعای این‌كه اقتصاد ما بسیار فعال است، تصریح كرد: حجم خریدهای نوروزی مردم كجا نشانه ركود است، اینها در جایی تولید شده است ، در كارگاه‌ها و بازارهای كار در كشور تولید شده است كه اسم آن حتما ركود نیست.

وی با ادعای مجدد اینكه «ما در یك دوره فعال و شكوفایی اقتصادی هستیم»، اظهار داشت «سیاست‌های دولت ضدتورم است و ما دنبال سیاست تورمی نیستیم، ما به دنبال كاهش سود بانكی هستیم. «

وی با بیان اینكه برنامه مسكن و تولید ادامه خواهد داشت، گفت: در بخش كشاورزی، صنعت، خدمات، صادرات غیرنفتی انشاءالله رشد بیش از چهل درصدی را تجربه خواهیم كرد كه یك جهش خیلی بزرگ است و همه اینها نیازمند تولید است و به این معناست كه اقتصاد ما فعال است، پس هیچ نشانه‌ای از ركود در اقتصاد ایران دیده نمی‌شود و این فعالیت‌های اقتصادی امسال گسترده‌تر خواهد شد.

ما را به دردسر نیندازید
احمدی‌نژاد در پاسخ به اینکه «تخلفات مالی جدیدی كه رییس مجلس به شما زده است را چگونه پاسخ می دهید؟»، گفت «چه جوابی به آن‌ها بدهیم. آن‌ها در زمان انتخابات هم این اتهام را وارد كردند كه یك میلیارد دلار بودجه‌ دولت مفقود شده است و تمام دستاویز رقبای ما این اتهام و گشت ارشاد بود. ما در آن زمان به آن‌ها گفتیم كه شما در محاسباتتان اشتباه كرده‌اید و بررسی كنید. حالا هم آن‌ها به نوع دیگری این اتهامات را تكرار می‌كنند. «

وی در پاسخ به این سوال كه آیا این را پی‌گیری حقوقی خواهید كرد؟ گفت: چگونه از یك رییس قوه به یك رییس قوه دیگر شكایت ببریم؟ ما را به دردسر نیندازید.

تکرار مکررات توسط رئیس دولت پیرامون «اشتباه در محاسبات دستگاهها» در حالیست که گزارش های تفریغ بودجه های سالهای حکومت وی نشان دهندۀ گم شدن و عدم واریز مبالغ قابل توجهی از درآمدهای ناشی از نفت و گاز کشور به خزانه کل است.

احمدی نژاد پیرامون اینکه «چرا مدتی است كه آمارهای مربوط به دو شاخص نرخ بیكاری و رشد اقتصادی اعلام رسمی نشده است و شما وضعیت امروز كشور از این نظر را چطور می‌بینید؟»، مدعی شد «رشد اقتصادی كشور به عینه قابل ملاحظه است.

رییس‌ دولت افزود: نرخ بیكاری در شش سال گذشته رو به كاهش بوده است و ان‌شاءالله امسال با ‌٥/٢ میلیون شغلی كه ایجاد خواهد شد كاهش اساسی پیدا می‌كند.

اگر ملی‌گرایی است ما به آن افتخار می‌كنیم و به صورت افراطی به آن معتقدیم
رییس‌ دولت درباره برخی مخالفت ها با مانور تبلیغاتی دولت پیرامون جشن جهانی نوروز و اینکه آن را نشانه ملی‌گرایی افراطی دولت عنوان كردند، گفت: نوروز یك جشن جهانی است و ملی‌گرایی در آن معنی ندارد. اما اگر ملی‌گرایی است، ما به آن افتخار می‌كنیم و به صورت افراطی به آن معتقدیم. اما به نظرمان این ملی‌گرایی نیست، بلكه ارزش‌گرایی، عدالت‌گرایی و پاكی‌گرایی است.

اوباما اگر صداقت داشت…
گفتنی است در ادامه این نشست، خبرنگاری از چین در مورد تحولات منطقه از احمدی‌نژاد پرسشی را مطرح كرد كه احمدی‌نژاد با خنده گفت: همه چیز به نفع ایران است.
خبرنگار چینی از احمدی‌نژاد درباره سرنوشت آینده روابط ایران و آمریكا پرسید كه وی پاسخ داد: بهترین گزینه برای دولت‌های آمریكایی همكاری عادلانه با ایران است ولی باید بدانید دولت‌هایی كه در صحنه آمریكا روی كار می‌آیند تصمیم‌گیر نیستند بلكه یك گروه اصلی در پشت صحنه وجود دارد كه در مقاطع مختلف سیاست‌های لبخند، موشك یا شعارهای مختلف را اتخاذ می‌كند و بدین ترتیب صهیونیست‌های حاكم بر نظام آمریكا به دولت‌های این كشور اجازه‌ تغییر نمی‌دهند. اوباما نیز با شعار تغییر روی كار آمد و اگر صداقت وجود داشت بهترین فرصت برای تغییر سیاست‌های آمریكا بود ولی چون كسانی كه روی كار می‌آیند نمی‌توانند خارج از اراده آن گروه پشت صحنه عمل كنند، این شعارها عملی نمی‌شود. بنابراین ایشان هم مجبور شد فریبكاری كند و آن سیاست‌ها را پیش ببرد. بنابراین ننگین‌تر از قبلی به تاریخ خواهد پیوست.

به دولت برآمده از رای ملت ایران توهین می‌كنید
وی در ادامه، در واکنش به پیام نوروزی رئیس جمهور آمریکا و اظهارات برخی مقامات آمریکایی در تقبیح نقض حقوق انسانی در ایران گفت «ممكن است برخی از مردم با من مخالف باشند ولی قطعا هیچ‌كدام از ملت ایران موافق دولت آمریكا نیستند. شما به دولت برآمده از رای ملت ایران توهین می‌كنید و این مساله شرایط را برای شما بدتر می‌كند و نمی‌فهمند كه این مساله مرگ و سقوط آنها را نزدیك‌تر می‌كند… اوباما ننگین‌تر و زشت‌تر از بوش عرصه سیاست را ترك خواهد كرد.»

احمدی‌نژاد بدون اشاره به سرکوب منتقدین و مخالفین در ایران، با بیان اینکه «هیچكس هیچ جا نمی‌تواند آزادی ملت‌ها را مخدوش كند و باید بپذیریم رای اكثریت باید در همه جای دنیا حاكم باشد»، اظهار امیدواری کرد که روزی برسد كه در آمریكا و اروپا نیز رای اكثریت حاكم باشد.»

  1. هنوز دیدگاهی داده نشده است.
  1. No trackbacks yet.

بیان دیدگاه