خانه > خبر > سياست‌زدگي به شبكه ۴ هم رسيد

سياست‌زدگي به شبكه ۴ هم رسيد

شبكه چهار سيماي جمهوري اسلامي از بدو تولد مدعي بوده كه قشر فرهيخته جامعه را هدف گرفته است. نوع و شكل برنامه‌ها نيز طوري بوده كه بيشتر به دغدغه‌هاي قشر تحصيلكرده جامعه پاسخ داده شود. از اين نظر شبكه چهار در چند سال گذشته موفقيتي نسبي را در پر كردن جاي خالي برنامه‌هاي مورد توجه اين بخش تجربه كرده. هر چند هنوز هم بين آنچه هست و آنچه بايد باشد فاصله بسياري وجود دارد و از لحاظ محتوا ايرادات فراواني را مي‌توان برشمرد.

ليكن با توجه به جديد بودن رويكرد سيما اين نواقص قابل چشم پوشي بوده‌اند. استفاده از ظرايف هنري نيز از جمله ويژگي‌هاي بكار رفته در برنامه‌هاي اين شبكه بوده است. متأسفانه همراه با موج براه افتاده از گرايش سياسي غالب در صدا و سيما در يك سال گذشته، شبكه چهار نيز از گزند خسارات و آلودگي‌ها در امان نبوده.

جهت پيشگيري از اطاله كلام از مرور جزئيات تحولاتي كه به اين امر گواهي مي‌دهند صرف نظر مي‌كنم. بدون شك آنهايي كه به روند عملكرد شبكه چهار آشنا هستند، خروج از مسير برنامه‌سازي فاخر را شهادت مي‌دهند. نمونه بارز اين مسئله در نوع و كيفيت نازل برنامه‌هاي مناسبتي ايام نوروز امسال كاملاً مشهود بود. حتي شبكه چهار كه در طراحي نشانه‌هاي مناسبتي براي درج در گوشه بالايي تصاوير خود هميشه به استفاده هنري از اين ابزار پيام‌رساني شهره بود، امسال شعار «كار مضاعف، همت مضاعف» را چنان ساده و درشت درج كرده بود كه فضاي زيادي از صفحه تلويزيون توسط آن اشغال شده بود.

پنج‌شنبه دوم ارديبهشت بعد از اذان مغرب و تكرار آن در جمعه روز بعد قبل از اذان، در كمال تعجب شبكه چهار اقدام به پخش سخنان مدير مسئول روزنامه كيهان در دادگاه مطبوعات نمود. امري كه هيچ سابقه قبلي نداشت. غير از آن علت پخش چنين برنامه‌اي از اين شبكه نامشخص بود. ظاهراًدادگاه براي رسيدگي به شكايت خانم عبادي از روزنامه كيهان تشكيل شده بود. اما تنها چيزي كه نشاني از آن نبود، پاسخگويي آقاي شريعتمداري از جايگاه متشاكي بود.

گويا ايشان از پخش تلويزيوني سخنان خود اطلاع داشتند. زيرا بدون هيچ ملاحظه‌اي و بي‌تفاوت به تذكرات، مدام به ايراد اتهام به شاكي پرونده مي‌پرداختند و تعمداً همانند يك سخنراني در محفلي خاص حرف مي‌زدند. آن هم به روش معروف خودشان كه به اصطلاح مي‌توان آن را آسمان ريسمان ناميد. اعتراض‌هاي وكلاي شاكي پرونده نيز بي‌ثمر بودند و ايشان با اين توجيه كه در انتخاب روش دفاع مختارند، قاضي نه چندان مسلط را براي ادامه بيانات خود راضي مي‌نمود. حتي نوع حركات ايشان در لحظاتي كه مرجع سخن نبودند ولي دوربين روي وي متمركز بود نشان از آگاهي قبلي از پخش اين جلسه توسط سيما داشت.

جالب آنكه اكثر استنادات آقاي شريعتمداري متعلق به زماني بعد از زمان شكايت بود. تمام دفاعيات نيز در اين امر خلاصه مي‌شد كه خانم عبادي به علت گفتن سخناني كه بر طبق ميل ايشان نبوده صهيونيست است. بارها شد كه موضوعي مطرح و سخنان خانم عبادي نقل گرديد و درانتها آقاي شريعتمداري مي‌گفت: خوب، مگر مي‌شود كه كسي صهيونيست نباشد و اينگونه صحبت كند؟ در واقع استدلال ايشان اين بود كه اگر كسي از عوامل صهيونيسم باشد از دايره شمول شرع و قانون خارج مي‌شود و مي‌توان بر عليه او هر عمل مجرمانه‌اي را انجام داد. از سوي ديگر براي اثبات ادعاي خود هم مدركي تداشتند جز نوع استنباط از فلان حرف يا بيانيه خانم عبادي.

دفاعيات آقاي شريعتمداري غير از تأثيرگذاري بر اذهان قاضي و هيئت منصفه، به گونه واضحي مخاطب خاص شبكه چهارم را هدف گرفته بود تا شخصيت بانوي دريافت‌كننده جايزه نوبل را در نظرش مخدوش سازد. من در اينجا قصد داوري پيرامون رفتار و گفتار خانم عبادي را ندارم. تنها يك پرسش از متوليان و سياست‌گذاران سيما دارم. اگرچه بسياري از برنامه‌هاي پخش شده در صدا و سيما الحق ميلي است و منطبق بر سليقه گروهك اقتدارگراي حاكم مي‌باشد، اما آيا اقشار فهميده و نخبگان جامعه نيز عاجز از پرسشگري و بازتوليد مفاهيم تصور شده‌اند كه با چنين نمايش سست‌بنياني فريفته شوند؟

ظرف روزهاي اخير نخست وزير كشور زيمبابوه نيز اظهار نظراتي داشته كه حتماً ذائقه آقاي شريعتمداري را تلخ كرده. آيا اين فرد نيز از عناصر و عوامل صهيونيزم است؟ حتي با اين فرض كه اينگونه است، آيا قوانين و قواعد اجازه هر اقدامي را عليه او مي‌دهد؟ استدلال آقاي شريعتمداري مشابه هماني است كه علت ريخته شدن خون هموطنان گرامي را در كهريزك اين مي‌داند كه بازداشتگاه كهريزك ويژه اراذل و اوباش بوده. يا همانند آن گفته است كه به علت پشتيباني فلان هنرپيشه (رقاص) از حركتي، نسبت به ادامه آن نهي مي‌فرمايد.

آيا يك مجرم اوباشگر با مجرمي كه به فساد مالي دست زده از نظر حقوق انساني تفاوت دارد؟ و آيا اگر فردي به جرگه رقاصه‌ها پيوست از حقوق اجتماعي محروم مي‌شود؟ در صورتي كه اصل حرف نيز محل مناقشه است و معيارهاي اينگونه متغيرند. مگر آنكه اينجا نيز به فصل‌الخطاب معتقد و ملتزم باشيم.

از:  فكور

Advertisements
  1. هنوز دیدگاهی داده نشده است.
  1. No trackbacks yet.

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: